Nederlandse modemerken
Shoppen, wie houd daar nou niet van? De gemiddelde vrouw in Nederland besteedt heel wat tijd aan haar dagelijkse outfit.
Ondanks dat het wat lastiger is geworden (nuja, soms dan toch) om naar een fysieke winkel te gaan, zien we enorme stijgingen als het gaat om online shoppen.
(JOSH V)
De meeste fysieke kledingwinkels ervaren wat problemen, terwijl de wat bekendere winkels met bijvoorbeeld ook een webshop, het goed doen.
Er zijn enorm veel (Nederlandse) modemerken die nog best wel onbekend of bekend zijn en het werd dringend tijd om er eens enkele favorieten van op een rijtje te zetten.
Expresso
Expresso is een Nederlands modemerk en is opgericht in 1984. De oprichtster en maar liefst 70% van het team is vrouw. Dus weet dit team echt heel goed waar ze mee bezig zijn, en dat merk je ook écht aan hun collecties.
Met de collecties willen ze de klant helpen bij haar zoektocht naar een passende outfit. Ze besteden enorm veel aandacht aan de vrouw.
De collecties beschikken over een uitstekende pasvorm en een maatvoering van maat 34 t/m 46. Elegantie, comfort, originaliteit en individualiteit staan voorop.
Ze vinden het belangrijk dat de klant zich mooi voelt in hun kleding. Mooi van buiten én mooi van binnen. Ze maken waar mogelijk gebruik van biologisch katoen en milieuvriendelijkere stoffen.
Zelf heb ik een héérlijke geklede blouse van Expresso in mijn kast, met een jersey achterkant. Ziet er echt super classy uit, maar voelt gewoon als een t-shirt. Love it!
King Louie
King Louie is een Nederlands modemerk. Opgericht in 1981 door twee mensen die elkaar nog van de middelbare school kenden, leuk toch? Ze hadden beiden een passie voor Vintage kleding.
Al snel hadden ze diverse adressen om mooie vintage kleding in te kopen. Ze verkochten deze vondsten op de Amsterdamse Noordermarkt en vanaf 1983 ook in hun eerste Exota winkel in de Jordaan.
In de jaren ’80 introduceerden zij hun eerste, eigen product: een zwarte coltrui die in die tijd gedragen werd op een Levis 501 jeans.
Er was namelijk zoveel vraag naar zwarte colletjes, dat ze niet genoeg vintage exemplaren konden vinden. Zij hebben het altijd al belangrijk gevonden kleding te ontwikkelen waar mensen vrolijk van worden.
Vintage geïnspireerde kleding met zelf ontworpen printjes, heel kleurrijk en een goede pasvorm. In de jaren ’90 zijn ze met de Exota winkel naar de Hartenstraat in de Amsterdamse Negen Straatjes getrokken, waar ze vandaag de dag nog steeds zitten.
De collecties van King Louie zijn te omschrijven als kleurrijk en vol met bloemetjes en leuke printjes.
Zelf heb ik echt veel jurkjes en tops van dit merk in mijn kleerkast hangen omdat ik vind dat zij enkele modellen hebben die echt ontzettend mooi afkleden als je wat steviger bent en een buikje hebt zoals ik. Kleding ook voor rondere vormen, zeker!
Lien & Giel
Lien & Giel is een Nederlands modemerk. De gebruikte stof zijn biologisch katoen en elastan wat gemaakt en bedrukt wordt in Turkije.
De kledingstukken worden vervaardigd in een eigen atelier wat Lien & Giel hebben in Istanbul. De werkomstandigheden zijn volgens de Europese standaard en helaas niet overbodig om te melden: zonder kinderarbeid.
Wat natuurlijk erg fijn en belangrijk is om te weten. Het product komt met liefde en passie tot stand: van het met de hand getekende dessin, het knippen van de stoffen, het confectioneren van het artikel, het verpakken, het versturen of het verkopen van het product in de eigen winkels. Lien & Giel is een bedrijf die constant bezig is met het (waar mogelijk) moderniseren van hun bedrijf.
Van het produceren tot aan alle andere processen. Ze willen als statement laten zien dat het ”ook anders kan”. Zonder kinderarbeid, dan maar een duurdere prijs. En zeg nou eerlijk. Met deze informatie de moeite waard.
Josh V
Josh V is een Nederlands modemerk.
Josh Veldhuizen wist al vanaf het begin wat ze wilde bereiken. “I want to make women look and feel spectacular”, dat was haar droom en haar doel.
Josh Veldhuizen komt uit een ondernemersfamilie en werkte op jonge leeftijd al als model. Ze reisde de hele wereld over als model en ontmoette verschillende modeontwerpers en internationale sterren.
Aan deze ervaring heeft Josh tijdens het opstarten van haar merk veel gehad. Tijdens haar modellen carrière hield ze een haar reiservaringen en haar belevenissen bij in een blog en schreef als columniste voor diverse modemagazines.
Tante Betsy
Tante Betsy is een Nederlands modemerk. Tante Betsy is er echt voor de vrouw. Om het beste uit jezelf te halen maar ook jezelf te kunnen onderscheiden van anderen.
Wat goed om te weten is, is dat de productie van de kleding plaatsvind in zowel Azië als Europa, zonder dat hier sprake is van kinderarbeid. Helaas is het zo dat iets als kinderarbeid deze dagen nog bestaat…
G-star
G-star is een Nederlands modemerk.
Opgericht in 1989 onder een andere naam, namelijk: ”Gap-Star”. Om zich meer op de internationale markt te richten en een merknaamconflict met The Gap Inc. van Donald Fisher te voorkomen werd de naam later veranderd in G-Star.
Vanuit Amsterdam werd gestart met de distributie voor de Nederlandse en Belgische markt. In 1991 ging G-Star de samenwerking aan met Franse jeansdesigner Pierre Morisset.
Dit leidt onder meer in 1996 tot de introductie van de G-Star Elwood, een jeansdesign dat een doorbraak betekende voor G-Star.
Ecuafina
EcuaFina importeert rechtstreeks vanuit de Andes diverse authentieke producten, die volgens oude tradities op kleine schaal lokaal worden geproduceerd.
Voorbeelden van deze authentieke producten zijn kleurrijke alpaca kleden, poncho’s, shawls, Panama hoeden en tagua kettingen.
Maar ook heerlijke gourmet producten zoals avocado olie, chocolade en koffie. Rebecca Braak, de oprichtster van EcuaFina, bezoekt meerdere malen per jaar de verschillende Quichua stammen in de Andes en andere lokale trotse Ecuadoriaanse producenten, continu op zoek naar nieuwe mooie en verrassende producten voor het EcuaFina assortiment.
We hopen je hierbij geïnspireerd te hebben met enkele van de leukste merken die we in Nederland kennen! Waarschijnlijk kende je niet ieder bovengenoemd merk, maar,(nu wel)… Elk merk is, zoals je ziet, uniek op z’n eigen manier.
Persoonlijk kende ik een hele boel merken nog niet en heb ik onlangs mijn eerste aankoop gedaan bij de verschillende winkels…
Ik ben behoorlijk onder de indruk en kan dit iedereen aanraden! Ik wens jullie allemaal enorm veel shopplezier!