Heb je al lange tijd een fijne samenwerking met een klant? Of ben je recent een nieuwe samenwerking met een klant aangegaan? Zolang de relatie voor jou goed voelt, is het belangrijk om je dankbaarheid uit te spreken. Voor het uitspreken van je dankbaarheid heb je voldoende mogelijkheden, waarover hieronder meer.
Photo by Wijdan Mq on Unsplash
Geef regelmatig relatiegeschenken
Eén van de beste tips voor elke ondernemer: geef regelmatig relatiegeschenken aan je klanten. Door leuke geschenken te geven, spreek je je dankbaarheid uit. Ook is dit dus een prima mogelijkheid om je klant te bedanken, bijvoorbeeld voor een project dat jullie samen afgerond hebben.
Prima vorm van marketing
Geef je een relatiegeschenk met logo aan je klanten? Dan voer je ook nog eens op een hele slimme manier marketing. Elke keer als je klant het geschenk met jouw logo ziet, denkt hij/zij een fractie van een seconde aan je en je bedrijf. Grote kans dat hij/zij hierdoor later nog eens contact met je opneemt, bijvoorbeeld als hij/zij een nieuwe klus voor je heeft. Door de relatiegeschenken te personaliseren, voer je dus prima marketing. Ondertussen spreek je ook nog je dankbaarheid uit, waardoor je twee vliegen in één klap slaat.
Goede ideeën voor leuke relatiegeschenken
Wil je graag je klant bedanken voor een leuke samenwerking? Dan heb je hier meer dan voldoende mogelijkheden voor. Zo is het erg leuk om bijvoorbeeld waterflesjes of gepersonaliseerde bekers aan je klant te geven. Aan dergelijke relatiegeschenken heeft de ontvanger echt iets, terwijl je hier dus ook nog marketing mee kunt voeren.
Een ander goed idee is om een mok met naam te geven. Dit kan bijvoorbeeld een mok met jouw bedrijfsnaam zijn, maar ook een mok met de naam van de ontvanger zijn. Wil je bijvoorbeeld Hans bedanken voor jullie fijne samenwerking? Laat dan op de mok ‘Bedankt Hans!’ bedrukken en voeg ook klein je logo toe. Op die manier bedank je Hans en voer je ook nog slim marketing.
Uiteraard kun je het ook grootser aanpakken. Zo kun je een volledig cadeaupakket voor je klant samenstellen. Doe een goede fles wijn in het pakket, voeg een handgeschreven kaartje aan het pakket toe en doe er eventueel ook nog een cadeaubon in. Dit kost je uiteraard meer geld, maar je klant levert jou ongetwijfeld (veel) geld op.
Richt je ook op je personeel
Het is al met al belangrijk om je klanten regelmatig te bedanken. Dit geldt echter ook voor je personeel. Door je personeel regelmatig te bedanken, creëer je de gewenste betrokkenheid bij heen. Ook zijn zij blij met jou als werkgever. Dat zorgt ervoor dat ze net dat stapje extra zetten. Daar is uiteindelijk je gehele onderneming bij gebaat. Sla je personeel dus nooit over.